Lokomotiva řada 121



Vznik

Elektrické lokomotivy řad E 499.0 a E 499.1 (140 a 141) byli vyvinuty jako univerzální, osvědčily se velmi dobře v provozu v osobní dopravě, ale v dopravě nákladní byly maximální trvalé a hodinové tažné síly poměrně nízké 110 a 140 kN, maximální rychlost nevyužitelná a proto rozhodlo ministerstvo dopravy odvodit z lokomotivy řady E 499.1 (141) lokomotivu pro nákladní dopravu s nejvyšší rychlostí 90 km/h.. Tím se dosáhlo zvýšení trvalé a hodinové tažné síly na hodnotu 157 a 190 kN. Prototypem pro sériovou výrobu byla lokomotiva
E 499.157, u níž byl změněn převod z hodnoty 1:2,27 na hodnotu 1:3,11 a po dodání byla přeznačena na E 469.001. Po nehodě počátkem 70. let byla upravena na původní rychlíkový převod a přeznačena zpět na E 499.157 a nyní je označena 141 057.

Popis

Mechanická část lokomotivy vychází z koncepce lokomotiv E 499.1 (141), má obdobně řešenou celosvařovanou skříň se dvěma čelními kabinami strojvedoucího. Na podvozku jsou dvě zásadní změny: první – ověřena již na prototypu, je zabudování převodovky s vloženým kolem pro pohon dvojkolí prostřednictvím kloubové spojky ŠKODA od stejnosměrného trakčního motoru 4 AL 4845 ZT upevněného na rámu podvozku a druhá – spočívající ve změkčení sekundárního vypružení dosažením šroubových pružin k pružině listové. Sekundární vypružení zůstalo pouze s listovými pružinami. Při provozu došlo k četným závadám na mechanické převodovce a uložení vloženého kola, které bylo nutno rekonstruovat. Hmotnost lokomotiv byla na hodnotu 88 tun zvýšena balastem. Poslední dodaná lokomotiva E 469.185 měla zkušebně vyrobená čela ze skelného laminátu. Částečně bylo změněno napájení pomocných pohonů a upraveny slaboproudé obvody. Některé přístroje (sběrače, stykače, usměrňovače) byly modernější konstrukce, zcela nová byla vysokonapěťová relé a změn doznalo i uspořádání elektrické výzbroje. Jinak řada 121 odpovídá lokomotivám řady 141. Regulace výkonu je stykačová, spínáním odboček rozjezdových odporníků, sériovým a paralelním spínáním motorových skupin a zeslabováním buzení trakčních motorů po vyřazení odporníků. Stykače jsou ovládány elektropneumaticky dle polohy kontroléru na stanovišti strojvedoucího. Lokomotiva je vybavena pneumatickou samočinnou a přímočinnou brzdou systému Westinghouse a ruční brzdou.

Provoz

Lokomotivy řady 121 jsou využívány v nákladní dopravě. U nás je lze spatřit především na trati Most – Ústí n. Labem – Nymburk – Opatovice n. Labem / Řečany n. Labem / Kutná Hora. V současné době je u ČD Cargo v provozu posledních 7 strojů. Slovenské stroje této řady jsou od roku 2004 postupně předávány polské firmě CTL Rail, kde jsou označeny jako řada ET05 – R00 a jediným strojem, který zůstal v provozu na Slovensku je stroj 121 004, který je v majetku SŽDS.

Přezdívka

Skúter – na Slovensku, údajně podle zvuku


Technické údaje

Výrobce ŠKODA Plzeň
Výrobní označení 43 E 1
Staré označení E 469.1
Nové označení 121
Rok výroby 1960
Počet kusů 7
Napájecí systémy 3 kV
Trvalý výkon 2 032 kW
Uspořádání pojezdu Bo‘ Bo‘
Hmotnost 88 t.
Tažná síla 234 kN
Délka přes nárazníky 16 140 mm
Maximální rychlost 90 km/h.

Komentáře