Úzkorozchodná motorová lokomotiva 702.9



Vznik
Tato řada vznikla kvůli nedostatku malých dvounápravových lokomotiv na tratích. Prototyp motorové lokomotivy T212 (702) vyvinula ČKD ve druhé polovině šedesátých let. Výroba těchto lokomotiv byla přesunuta do závodu Turčianské strojárne Martin na Slovensko. Tento závod je vyráběl v letech 1967 – 1971. Během těchto let bylo vyrobeno 307 kusů normálněrozchodných motorových lokomotiv řady T212 (702) pro ČSD (ČD), ZSSK a průmyslové vlečky a 74 kusů úzkorozchodných lokomotiv označené T29.0 (TU29.0, 702.9) pro Sokolovské uhelny.

Popis
Lokomotivu tvoří robustní rámová konstrukce. V přední části lokomotivy se nachází zúžená kapota, ve které jsou trakční a pomocné stroje. Na kapotu navazuje kabina pro strojvedoucího. Přístup do kabiny je umožněn ze zadní plošiny nebo po ochozu po stranách kapoty.
Trakční soustrojí u typu BN 150 bylo použito dvanáctiválcového spalovacího naftového motoru Tatra T 930.51 do V a čtyřstupňová mechanická převodovka ČKD 150-4 (Mylius), na kterou navazují nápravové převodovky.
V kabině strojvedoucího je umístěn řídicí pult, který se dá ovládat z obou stran kabiny.
Dvojkolí této lokomotivy je vedeno v hlavním rámu pomocí rozsoch a nápravy jsou odpružené listovými pružnicemi.
Energii do palubní sítě o napětí 24 V dodává olověná baterie o kapacitě 300 Ah. Lokomotiva TU29.014 (702.901) má spřáhla bosenského typu.

Provoz
První úzkorozchodná dvounápravová lokomotiva TU 29.004 byla určena pro jindřichohradeckou síť. Kvůli nápravové hmotnosti a nevhodných traťových poměrů byla předána na pionýrskou dráhu do Plzně. Zde byla přerozchodována na normální rozchod 1435 mm.
V roce 1999 JHMD odkoupila od Sokolovské uhelny TU29.014, která měla rozchod 900 mm. TU29.014 poté byla přerozchodována na rozchod 760 mm.
Provozní nasazení úzkorozchodné motorové lokomotivy 702.9 u JHMD je v dnešní době vedena jako záloha nebo se používá při výlukách s pracovními vlaky. Dříve zasahovala i do osobní dopravy.

Přezdívky
Prasátko, Puklík a Skokan

Technické údaje
Výrobce: Turčianské strojárne Martin (TSM) - Slovensko
Staré značení: T 29.0, TU 29.0
Nové značení: 702.9
Rok výroby: 1967 - 1971
Počet kusů: 47 úzkorozchodných (T 29.0 pro SU)
Trvalý výkon: 147 kW
Uspořádání pojezdu: B
Hmotnost: 22 t
Tažná síla: 29 kN
Rozchod v ČR – Jindřichův Hradec: 760 mm (702.901 ex. T29.014 SU - 900m) - JHMD
Rozchod: 900 mm (702.9….) - Sokolovská uhelná (74 ks), počet provozních lokomotiv není znám z důvodu postupného utlumování provozu na tratích SU, určitý počet úzkorozchodných lokomotiv byl převázán na normální rozchod a označen 702.8
Rozchod: 1000 mm (702.951) - Tatranské elektrické železnice (TEŽ)
Rozchod: 1435 mm (702.001-99, 702.502-806) – ČD, ZSSK a průmysl
Výška: 3 330 mm
Šířka: 2 600 mm
Délka přes nárazníky: 7 220 mm
Maximální rychlost: 40 km/h

Komentáře