
Úzkorozchodné tratě v Jindřichově Hradci byly postaveny jako soukromé. Provoz na těchto tratí zajišťovaly státní dráhy na účet vlastníka. Novým provozovatel a majitel úzkorozchodných tratí se po znárodnění v roce 1924 staly ČSD později ČD. Na začátku roku 1997 došlo k zastavení provozu na novobystřické trati z důvodu špatného technického stavu trati a na její obnovu nebyly peníze. K obnovení provozu na novobystřické trati došlo v červnu 1997. V září roku 1997 došlo na obrataňské trati k redukci osobní dopravy. Dne 24.1.1997 byla schválená privatizace úzkorozchodných tratí. Nájemní smlouva mezi JHMD a ČD na novobystřickou trať byla podepsána dne 4.6.1997. Další nájemní smlouva na obrataňskou trať byla podepsaná mezi JHMD a ČD.
Jindřichohradecké místní dráhy vznikly v roce 1994. Od roku 1995 JHMD (Jindřichohradecké místní dráhy) provozovaly dopravu na licenci. Provozovatelem a vlastníkem úzkorozchodných tratí je od roku 1997 soukromý dopravce JHMD (Jindřichohradecké místní dráhy), který díky privatizaci odkoupil tratě za symbolickou cenu 1 Kč. Poprvé soukromý dopravce JHMD vypravil osobní dopravu na novobystřickou trať dne 20.7.1997 a na obrataňskou trať dne 23.10.1997. Ale k předání těchto privatizovaných tratí došlo až v roce 1998. Činností JHMD je osobní a nákladní doprava a během hlavních prázdnin jsou v provozu parní lokomotivy s historickými vagóny. Provozovatel provozuje dvě tratě Jindřichův Hradec - Nová Bystřice (1.11.1897 a měří 33 km) a Jindřichův Hradec – Obrataň (24.12.1906 a měří 46 km). Tratě se odlišují od ostatních tím, že mají kolejový rozchod 760 mm místo klasického rozchodu 1435 mm.
.jpg)
Nákladní doprava využívá vlečky napojené na tratě. Nejznámější vlečka je do textilního podniku Jitka. Mimo to se nákladní doprava používá k přepravě obalů ze Střížovic a k přepravě dřeva z novobystřické nebo obrataňské tratě. V nákladní dopravě se používají normálně rozchodné vagony, které jsou umístěny na podvalnících.
V současné době se vozový park se skládá:
Lokomotivy a motorové vozy v osobní a nákladní dopravě:
parní lokomotiva U 37.002 renovace a v provozu na JHMD od roku 2004
parní lokomotiva U 46.001 zakoupena z Rumunska a v provozu na JHMD od roku 2002
parní lokomotiva U 46.101 zakoupena z Polska (ex. Px 48-1916) a v provozu na JHMD od roku 2005
parní lokomotiva U 47.001 (majetek NTM) ukončen provoz na JHMD v roce 2004 kvůli prošlé lhůtě úřední způsobilosti kotle
motorová lokomotiva 702.901 (T29.014) zakoupena od Sokolovské uhelny a v provozu na JHMD od roku 1999
motorové lokomotivy 705.9 (T 47.006-7, T 47.011 a T 47.019-21) v provozu od roku 1954
motorové lokomotivy 705.9 M (T 47.015-2002, T 47.018-2003 a T 47.005-2006 modernizované lokomotivy)

motorová lokomotiva 706.9 (T 48.001), zakoupena z Polska (ex. Lxd 2-331) a v provozu na JHMD od roku 2004
motorové vozy M 27.001 (ex. MBxd2-213) v provozu na JHMD od roku 2008, M 27.001 (ex. MBxd2-213) + MBxd2-223, MBxd2-303 a MBxd2-305 projdou modernizací), zakoupeny z Polska
Pracovní vozy:
motorový univerzální vozík MUV 69.U
motorový univerzální vozík MUV 69.U HR 3001 opatřen hydraulickou rukou
motorový univerzální vozík MUV 69.U KSF 70 slouží k odstraňování sněhu
strojní podbíječka pražců Plasser & Theurer Plassermatic WE 75
výhybková strojní podbíječka Plasser & Theurer Beaver 73
automatická strojní podbíječka Plasser & Theurer Beaver 79 -800W
stroj SVP 74.U (výměna pražců, sekačka, drapák, bagr a vrták)
Vagóny v osobní dopravě:
Balm/ú 630-634, 637, 639, 663 a 665
Balm/ú 635, 638 a 660 rekonstruované vagóny
Ba/ú 477 – historický vůz pochází z Maďarska
Ca/u 390-391– historické vozy zakoupeny z Rumunska
Ca/u 420 – historický vůz koupen v Rakousku a poté odvezen do Krnova
Ca/u 421 – historický vůz v opravě ve vagónce Trebišov
Ca/u 422 – historický vůz, přivezen z Krnova
Ca/u 430 – historický vůz koupen z Rakouska a poté odvezen do Krnova
Ca/ú 550 – historický vůz pochází z Maďarska
Caz/u 431 – historický vůz v opravě ve vagónce Trebišov
Ci/u 305 – historický vůz
Ci/u 319 – historický vůz
Ci/u 321 – historický vůz
Ci/u 329 – historický vůz
Ci/u 350 – historický vůz
Ci/u 351 – historický vůz
BCi/u 244 – historický vůz

Vagóny v nákladní dopravě:
Kryté:
Zta/u 2800-2801 – kryté vozy zakoupeny z Rumunska určené pro přepravu kočárků a kol, v provozu na JHMD od roku 2003
Z/u 2029 – historický vůz
Z/u 2065, 2066 a 2067 – historické vozy
Z/u 2068 – historický vůz
Z/u 2072 – historický vůz
Otevřené:
Va/ú 4600 a 4601- vysokostěnné vozy zakoupeny z Rumunska a v provozu na JHMD od roku 2003
Nt/ú 3100 - plošinový vůz s nízkými bočnicemi, v provozu na JHMD od roku 1998)
Pta/ú 3900, 3902 a 3903 – plošinové vozy zakoupeny z Rumunska a v provozu na JHMD od roku 2003
Ra/ú 8000 – kotlový vůz zakoupen z Rumunska a v provozu na JHMD od roku 2003
N/ú 9156 - historický vůz
V/ú 4000 a 4051 - historické vozy
O/ú 9004 - historický vůz
Ot/ú 9510 - historický vůz, oplenový vůz
N/ú 3006 – historický vůz, upraven na pomocnou brzdu
Pracovní:
S/ú 7000,7001,7002 a 7003 - sypáky zakoupeny od Sokolovské uhelny a v provozu na JHMD od roku 2002
Uas/ú 6900 a 6950 – sypáky s bočním vysypáváním, zakoupeny z Maďarska a v provozu na JHMD od roku 1998
Sa/ú 7100, 7101, 7102 a 7103 – sypáky dovnitř kolejí, zakoupeny z Ukrajiny a v provozu na JHMD od roku 2004
Traťové vozíky
Služební:
D/u - brzdicí vozy 811-820
D/u 600 – historický vůz
DF/u 647 a 651 – historické vozy
Podvalníky
Motorový vozík Tatra 52


Komentáře