Elektrická lokomotiva řady 111



Vznik

V roce 1979 byla na lokomotivě E 458 0012 provedena rekonstrukce elektrické výzbroje, která spočívala v nahrazení dosavadní odporové regulace výkonu regulací pulzní. Ta představuje plynulou, bezkontaktní a podstatně hospodárnější regulaci výkonu a umožňuje efektivnější automatizaci řízení vozidla oproti regulaci odporové. Přestavbu provedla ŠKODA Plzeň, pulzní měniče s regulací vyrobil podnik ČKD Elektrotechnika Praha. Lokomotiva dostala nové označení E 457 0001 (112 001). Jedná se o stroje II. generace lokomotiv ŠKODA.

Popis

Po získání potřebných provozních zkušeností začala v roce 1981 vyrábět ŠKODA Plzeň lokomotivy nové, označené jako E 458.1. Jedná se o první sériové vyráběná vozidla s tyristorovou regulací výkonu pro systém 3 kV u ČSD. Jejich rozměry a mechanická část odpovídají řadě E 458.0. Drobnými odlišnostmi jsou např. odlišná světla na čelních kapotách, doplněná madla na čelech kapot nebo uzavření větracích otvorů v prostoru pod kabinou strojvedoucího. Ventilační okruh je v podstatě polouzavřený, lokomotivy jsou vybaveny druhým kompresorem 3 DSK 100. Na rozdíl od prototypu byly použity nové trakční motory a na lokomotivě byl přidán balast 4 t. pro dosažení hmotnosti 18 t. na nápravu. Jsou použity shodné podvozky s řadou 110 s dvěma stupni vypružení a tlapovými trakčními motory. V prostoru pod hlavním rámem mezi podvozky je umístěna tlumivka a kondenzátory pro pulzní měniče. Pulzní regulace s analogovým řízením principiálně odpovídá řadě 112 včetně principu automatického odbuzování, dvojice trvale sériově spojených trakčních motorů napájí pulzní měnič se šířkovou modulací na třech pevných frekvencích, řízení měničů obou podvozků je přesazeno. Lokomotiva je vybavena pneumatickou přímočinnou brzdou DAKO BP a elektricky řízenou samočinnou brzdou DAKO-BSE a ruční brzdou. Lokomotivy byly připraveny pro instalaci ARR s unifikovaným stanovištěm strojvedoucího.


Provoz

Lokomotivy se nejčastěji používají při posunu, stejně jako řadu 110 však lze příležitostně potkat na traťových výkonech. Jejich nejznámější traťovou službou je trať Ústí n. Orlicí- Letohrad.

Přezdívka

Žehlička – podle vnějšího tvaru lokomotivy



Technické údaje

Výrobce ŠKODA Plzeň
Výrobní označení 78 E 0,1
Staré označení E 457.0 (112 001), E 458.1. (111)
Nové označení 111, 112
Rok výroby 1979 - E 457.0 (112 001), 1981 – 1982 E 458.1. (111)
Počet kusů 35
Napájecí systémy 3 kV
Trvalý výkon 760 kW
Uspořádání pojezdu Bo‘ Bo‘
Hmotnost 70,4 t.
Tažná síla 186 kN
Délka přes nárazníky 14 400 mm
Maximální rychlost 80 km/h.

Komentáře