Elektrická lokomotiva řada 123



Vznik

Poněkud modernější verzí elektrických lokomotiv řady E 469.2 (122) byly elektrické lokomotivy řady E 469.3 (123). U nové řady bylo oproti předcházejícím lokomotivám jen minimum změn a tak výrobce vedl lokomotivy jako druhou sérii svého výrobního typu 57 E, jejíž výroba proběhla v roce 1971.

Popis

Hlavní změnou u lokomotiv řady E 469.3 byla instalace ochranných bloků křemíkových diod do vysokonapěťových obvodů lokomotivy pro zamezení generátorického chodu trakčních motorů při případném zkratu v obvodech lokomotivy. Na skříni byla vypuštěna kovová ozdobná lišta kolem celého obvodu. Jinak odpovídají řadě 122 včetně obou stupňů vypružení listovými pružnicemi, uložení skříně na šikmých závěskách, vyrovnávání klopných momentů pneumatickými válci, příčné meziobvodové vazby, přenos kroutícího momentu na nápravu kloubovými spojkami ŠKODA, vícenásobného řízení a provedení tlakové brzdy. Lokomotivy řady 123 jsou však vybaveny 2 kompresory 3 DSK 100, u řady 122 byly ještě dva kompresory K 1. Podobně jako u řady 122 mají lokomotivy 25 stupňů na sériovém spojení trakčních motorů, následující 3 stupně šuntovací, 11 stupňů a 5 šuntů na sérioparalelním spojení. Na rozdíl od rychloměru s mechanickým náhonem u řady E 469.1 (121) byly použity rychloměry s náhonem elektrickým a upraveny slaboproudé elektrické obvody. V roce 2008 jsou na lokomotivy k rádiu VS 47 dosazovány terminály FXM 20 pro hlasovou komunikaci v systému GSM-R a přenos povelů s vazbou na ventil nouzové brzdy VZ v systému TRS.


Provoz

Po dodání lokomotivy sloužily v nákladní a osobní dopravě v okolí Prahy, později především na nákladních vlacích. Dnes slouží na všech severočeských tratích, zajíždějí ale i do Prahy, Kutné Hory, Jaroměře, Řečan n. Labem a Opatovic. Lze je spatřit i v Berouně a Benešově.


Technické údaje

Výrobce ŠKODA Plzeň
Výrobní označení 57 E 2 – E 469.3001 – 030
Staré označení E 469.3
Nové označení 123
Rok výroby 1971
Počet kusů 30
Napájecí systémy 3 kV
Trvalý výkon 2 040 kW
Uspořádání pojezdu Bo‘ Bo‘
Hmotnost 85 t.
Tažná síla 224 kN
Délka přes nárazníky 17 210 mm
Maximální rychlost 90 km/h.


Komentáře

Anonymní píše…
Good brief and this mail helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.