Elektrická lokomotiva řada 122



Vznik

V roce 1967 byly tehdejším ČSD dodány lokomotivy řady E 469.2 (122) odvozené z předchozí řady E 469.1 (121) a určené především pro nákladní dopravu.

Popis

Jde o skříňové lokomotivy, jejíž pojezd odpovídá v podstatě řadě E 469.1, vypružení je dvoustupňové s listovými pružnicemi v obou stupních, v primárním vypružení doplněné ocelovými šroubovitými válcovitými pružinami. Proti řadě E 469.1 byla změněna konstrukce lokomotivní skříně, vchody na stanoviště jsou s obou stran. K pohonu dvojkolí jsou použity stejnosměrné sériové trakční motory 6 AL 4846 zT pevně uložené v podvozku, přenos kroutícího momentu na nápravu je proveden kloubovými spojkami ŠKODA. Došlo rovněž ke zvýšení výkonu ventilátorů trakčních motorů a rozjezdových odporníků. Regulace rozjezdu je odporová ještě s litinovými odporníky a stykači poháněnými společným elektropneumatickým motorem. Při rozjezdu jsou všechny čtyři trakční motory spojeny do série, později lze přejít na sérioparalelní řazení motorů. Řídící obvody jsou upraveny pro dvojčlenné řízení, zásuvky elektrických kabelů jsou umístěny na čelech mezi dvojicemi světel. Samočinná tlaková brzda se ovládá brzdiči DAKO BS-2 a přímočinná ovladači DAKO-BP. Ruční brzda působí na jedno dvojkolí příslušného podvozku. V rámci rekonstrukcí se u některých lokomotiv ruší obvody dvoučlenného řízení. Lokomotiva 122 031 má od roku 2005 zkušebně osazeno 2. stanoviště klimatizační jednotkou Di-Elcom.


Provoz

Lokomotivy jsou určeny pro nákladní dopravu a od dodání slouží na všech severočeských tratích, zajíždějí ale i do Prahy, Kutné Hory, Jaroměře, Řečan n. Labem a Opatovic. Lze je spatřit i v Berouně a Benešově.

Technické údaje

Výrobce ŠKODA Plzeň
Výrobní označení 57 E 1 - E 469.2001 – 055
Staré označení E 469.2
Nové označení 122
Rok výroby 1967
Počet kusů 55
Napájecí systémy 3 kV
Trvalý výkon 2 040 kW
Uspořádání pojezdu Bo‘ Bo‘
Hmotnost 85 t.
Tažná síla 224 kN
Délka přes nárazníky 17 210 mm
Maximální rychlost 90 km/h.

Komentáře