Úzkorozchodná motorová lokomotiva řady 705.9


Vznik
Ministerstvo dopravy si v roce 1948 objednalo u ČKD šest úzkorozchodných motorových lokomotiv řady T47.0 (TU47.0, 705.9). Nové lokomotivy se objednávaly kvůli špatnému technickému stavu úzkorozchodných parních lokomotiv. Určené byly pro motorizaci úzkorozchodných tratí nejprve pro trať Jindřichův Hradec – Obrataň. Do Jindřichova Hradce dorazil prototyp T47.001 v roce 1954 a v témže roce vykonal technicko – policejní zkoušky. Do konce roku 1954 dorazilo dalších pět kusů T47.002 -5. Poslední vůz T47.006 ze šesti objednaných kůsu dorazil do Jindřichova Hradce v roce 1955. Těchto šest kusů pocházelo z 1. série. Na konci roku 1957 si ministerstvo dopravy objednalo pro ČSD patnáct úzkorozchodných motorových lokomotiv řady T47.0. Pro druhou trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice byly do Jindřichova Hradce dodány tři lokomotivy T47.011-12 a T47.015. Další čtyři motorové lokomotivy putovaly do Frýdlantu T47.007-10 (rozchod 750 mm), do Osoblahy též čtyři motorové lokomotivy T47.013-14, T47.016-17 a poslední čtyři motorové lokomotivy byly dodány do Ružomberoku T47.018-21 Všechny motorové lokomotivy byly dodány v roce 1958, pocházely z 2. série a vycházely z vozů TU3 pro sovětské železnice. V roce 1959 byla dokončena motorizace všech úzkokolejných tratí.

Popis
Lokomotivy byly navrženy jako skříňové se dvěma neprůchozími čelními stanovištěmi (přední a zadní), strojovnou a se zavazadlovým prostorem.
Hlavní rám lokomotiv je celosvařované konstrukce. Konstrukci tvoří dva čelníky a dva hlavní podélníky, které spojuje řada příčníků. Lokomotivní skříň je vyrobena z plechů, které jsou ke kostře přivařeny.
Střechu těchto lokomotiv nad strojovnou lze demontovat a umožňuje vytažení motorgenerátoru. Na koncích rámu se nacházejí spřáhla bosenského typu a pluhy. Ve strojovně se nachází motorgenerátor, kompresor a chladicí soustrojí.
Přístup na stanoviště strojvedoucího je umožněn dveřmi zvenku (u 1. série čtyřdílnými skládacími dveřmi vlevo, které se nacházejí na jedné straně, u 2. série dvoudílnými skládacími dveřmi na obouch stranách). Dále se dá projít chodbičkou, která vede při levé bočnici ze služebního oddílu nebo strojovny. Jednotlivé části lokomotiv jsou od sebe oddělené posuvnými dveřmi.
V kabině strojvedoucího je v pravé části umístěn řídicí pult.
Trakční soustrojí tvoří u 1. a 2. série čtyřdobý dvanáctiválcový spalovací naftový motor ČKD 12 V 170 DR s válci do V (umístěn ve strojovně), trakčním generátorem ČKD SS 53/28x4 a čtyřmi stejnosměrnými trakčními motory TM 35/15.
Dvojkolí lokomotiv tvoří dva (hnací) dvounápravové podvozky. Tato dvojkolí v rámu podvozku jsou vedena rozsochem a vypružení je provedeno listovými pružinami. Skříň lokomotiv je spojena s podvozky plochou tornou.
Ovládací prvky elektrické výzbroje jsou umístěny v rozvaděči, který se nachází ve strojovně za zadním stanovištěm.
Napětí v rozvodové síti je 110 V (u obou sérií), které slouží pro napájení osvětlení přípojných vagónů, který nemají vlastní zdroj elektrické energie. Elektrickou energii pro palubní síť dodává niklokadmiová akumulátorová baterie o 80 článcích. Baterie je nabíjena nabíjecím dynamem poháněným klínovými řemeny od motoru.
Z výroby byla 2. série vybavena mnohočlenným zařízením, které se moc nepoužívalo, proto bylo odstraněno.




Rekonstruované (modernizované) úzkorozchodné motorové lokomotivy řady 705.9

Projekt modernizace řady T 47.0 (705.9) vznikl na základě požadavku JHMD v konstrukční kanceláři PATENT v Hradci Králové, elektrická část byla vyprojektována firmou MS - Martin Svoboda.
Prvními adepty se staly lokomotivy T47.015 (705.915) a T47.018 (705.918), které se čelně srazily v roce 2000.
Rekonstrukce prvního vozu T47.015 (705.915) začala v roce 2000 v dílnách České Třebové. Tento vůz byl přivezen na začátku roku 2001 do Kamenice nad Lipou, kde byla rekonstrukce dokončena firmou J. S. K. Partner v červnu 2002. Poté následovaly zkoušky a začala jezdit v provozu. Od poloviny roku 2002 spolupracuje na rekonstrukci lokomotiv JHMD a J. S. K. Partner. Druhým vozem na rekonstrukci byla do Kamenice nad Lipou přistavena lokomotiva T47.018 (705.918) a zprovozněná byla v lednu 2003, ale zkušební jízdy se uskutečnily až v březnu 2003. Poslední rekonstruovanou lokomotivou byl vůz T47.005 (705.905)a zprovozněn byl v srpnu 2006. Tento rekonstruovaný vůz je vybaven jako jediný rádiovým dálkovým ovládáním (zařízením) přes radiostanici TRS. Další rekonstrukce T47.0 není v plánu.
Během rekonstrukce byl původní čtyřdobý dvanáctiválcový spalovací naftový motor ČKD 12 V 170 DR vyměněn za nový čtyřdobý šestiválcový spalovací naftový motor LIAZ M1.2C 640 S (705.915 a 705.918) a TEDOM M 1.2C ML 640 (705.905). Též byl vyměněn trakční generátor ČKD SS 53/28x4 za trakční generátor SIEMENS 1 FC 2 284-4 a zůstaly jen původní čtyři stejnosměrné trakční motory TM 35/15.
Napětí v rozvodové síti bylo změněno ze 110 V na 24 V, čímž se snížil počet baterií. Původní kabeláž byla nahrazena optickými kabely. Elektrické zařízení z lokomotiv bylo zčásti repasované a zčásti nové. Řídicí systém se nachází na původním místě, ale je nově vyroben a osazen moderními prvky.
Dveře, které se nacházely na levé straně stanoviště byly zcela nově vyrobeny a na levé straně byly dvoukřídlé dveře nahrazeny jednokřídlými. Na pravé straně byly dveře na obou stanovištích zrušeny. Posuvné dveře, které se nacházely uvnitř lokomotivy byly nahrazeny křídlovými.
V kabině strojvedoucího je v pravé části umístěn unifikovaný řídicí pult a v levé části jsou umístěné diagnostické panely, které zobrazují např. různé poruchy.
Stanoviště strojvůdce je lépe zatepleno a stěny jsou obloženy nehořlavým obložením. Vytápění stanoviště je prováděno automobilovým topením 3V3, které je spojeno s chladícím okruhem a topným agregátem Eberspacher Hydronic 10.

Provoz
V dnešní době provozuje T47.0 (705.9) JHMD na tratích Jindřichův Hradec – Obrataň a Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a ČD na trati Třemešná ve Slezsku – Osoblaha.
Provozní nasazení úzkorozchodných motorových lokomotiv 705.9 u JHMD je v osobní a nákladní dopravě.
Dopravce má šest motorových vozů z toho dva kusy T47.007 a T47.011 jsou provozu a zbylé čtyři kusy odstaveny T47.006, T47.019-21, kvůli problémům s jejich motory.
V zimním období dopravce má v provozu tři T47.0 (705.9) a v letním období je v provozu pět T47.0 (705.9).
Po zprovozněných všech motorových vozů M27.0 budou motorové lokomotivy T47.0 zasahovat do provozu jen minimálně. V pravidelném provozu zůstanou modernizované vozy T47.005, T47.015 a T47.018, které budou doplňovat v provozu motorové vozy M27.0.


Přezdívky
Túčko




Poznámka
T47.001 (705.901) - zrušen
T47.002 (705.902) - zrušen
T47.003 (705.903) - zrušen
T47.004 (705.904) - zrušen
T47.005 (705.905) – rekonstruována, majitel JHMD
T47.006 (705.906) – neprovozní, určena jako historická lokomotiva, majitel JHMD
T47.007 (705.907) – provozní, majitel JHMD (pochází z Frýdlantu)
T47.008 (705.908) - zrušen
T47.009 (705.909) - zrušen
T47.010 (705.910) - zrušen
T47.011 (705.911) – provozní, majitel JHMD
T47.012 (705.912) - zrušen
T47.013 (705.913) – provozní, majitel ČD
T47.014 (705.914) - provozní, majitel ČD
T47.015 (705.915) – rekonstruována, majitel JHMD
T47.016 (705.916) – provozní, majitel ČD
T47.017 (705.917) – provozní, majitel ČD
T47.018 (705.918) – rekonstruována, majitel JHMD (pochází z Ružomberoku)
T47.019 (705.919) – neprovozní, majitel JHMD (pochází z Ružomberoku)
T47.020 (705.920) – neprovozní, majitel JHMD (pochází z Ružomberoku)
T47.021 (705.921) – neprovozní, majitel JHMD (pochází z Ružomberoku)


Technické údaje
Výrobce: ČKD Lokomotivka Sokolov
Staré značení: T 47.0, TU 47.0
Nové značení: 705.9,
Rok výroby: 1954 - 1958
Počet kusů 21 pro ČSD + 45 pro sovětské železnice TU3
Trvalý výkon: 258 kW (1. a 2. série), 242 kW (modernizované lokomotivy)
Uspořádání pojezdu: Bo´Bo´
Hmotnost: 30,5 t (1. série), 32 t (2. série), 32 t (modernizované lokomotivy)
Tažná síla: 49 kN (1. série), 38 kN (2. série), 38 kN (modernizované lokomotivy)
Rozchod: 760 mm
Výška: 3 325 mm
Šířka: 2 504 mm
Délka přes nárazníky: 12 690 mm
Maximální rychlost: 40 km/h (1. série), 50 km/h (2. série), 50 km/h (modernizované lokomotivy)

Komentáře