150 let Ústecko – teplické dráhy


Ve dnech 26.- 28.9.2008 se v Ústí nad Labem uskutečnily oslavy výročí 150 let Ústecko – teplické dráhy a hlavním centrem těchto oslav se stalo depo společnosti ČD Cargo v obvodu stanice Ústí n. Labem – západ. První den oslav započal jízdou protokolárního parního vlaku ze stanice Praha – Holešovice do stanice Ústí n. Labem hl. n. a tato souprava byla složená z 8 osobních vozů a vedena 2 parními lokomotiva Albatros 498 022 a Zelený Anton 486 007. Díky dopolednímu odjezdu jsem se rozhodl tento vlak vyfotit za zastávkou Praha Sedlec. K návštěvě této akce jsem zvolil sobotní den. Po příjezdu vlakem do Ústí n. Labem hl. n. jsem se rozhodl vyfotit parní vlak od Děčína, který byl veden děčínskou Lízou 475 179 a který následně pokračoval do Teplic. V soupravě byla zařazena i motorová jednotka Regionova, která se odpojila a zajišťovala okružní jízdy po celém Ústeckem železničním uzlu. Po odjezdu těchto vlaků byla k nástupišti přistavena souprava, která byla složena s 2 motorových vozů M 131.1405 a 1130 a vloženého vozu Bdlm. Po odjezdu jsme zamířili do areálu SOKV Ústí n. Labem ČD Cargo, kde bylo hlavní dějiště oslav. Po vystoupení z vlaku jsem zamířil k výstavě současných a historických vozidel. Byli zde vystaveny lokomotivy všech trakcí, kterým vévodily stroje ČD Cargo v novém modrém hávu, ale nechyběli zde ani osobní, služební, poštovní vozy a také jeden vůz motorový a pro kontrolu trakčního vedení. Všechny vozidla si bylo možno prohlédnout, jak z venku tak zevnitř. Byli zde vystaveny vozidla řad: elektrické – 121, 122, 123, 141, 180, 182, 363, 372, motorové – 709, 720, 726, 731, 742, 750, 751, 753, 755, 770, 830, parní – 322 302, 475 179, 486 007, 498 022, 524 184, 556 0510. Poblíž vozidel byli vystaveny funkční modely parních válců a ve venkovní expozici nechybělo modelové kolejiště a velkým lákadlem pro mnoho návštěvníků byla jízda motorovou drezínou a motorovou lokomotivou 799 014. Před 12 hodinou jsem se přemístil z depa k přejezdu na trati do Teplic, kde jsem očekával průjezd parního vlaku z Teplic včele s 475 179. Po té jsem se vrátil zpět do depa, kde jsem zamířil do vnitřní expozice, která byla umístěna u jídelny. Zde byla výstava modelové železnice včetně modelů všech velikostí a kolejišť, ale také různých věcí spojených s železniční tématikou. Po vyfocení jsem zamířil k točně, kde si bylo možno prohlédnout rotundu za běžného provozu v niž byli odstavené elektrické a motorové lokomotivy. Když jsem vyšel z haly tak na točnu začala posunovat 486 007, která následně odjela z depa do stanice Ústí n. Labem hl. n., kde ji čekala odpolední jízda do Teplic a naopak přijela 475 179. Po jejich vyfocení jsem zamířil ještě k výstavě vozidel, kde jsem zdokumentoval to, co nebylo dopoledne nasvícené a vyrazil jsem k motorovému vlaku zpět na hlavní nádraží, který byl sice dost zaplněn, ale nakonec jsem se tam dostal. Na hlavním nádraží už byla přistavena zvláštní souprava parního vlaku do Teplic včele s 486 007 jejíž odjezd byl naplánován po 14 hodině. Po velmi pěkném odjezdu doprovázeným množstvím kouře jsem se rozhodl zdokumentovat rekonstruované nádraží a čekal jsem na odjezd motorového vlaku do depa, který jsem také zdokumentoval a odjel jsem zpět do Prahy. Tuto akci jsem navštívil s toho důvodu, že už při pohledu do letáku a následně internetových stránek mě velice překvapil bohatý program a množství vystavených vozidel a osobně bych označil tuto akci za velice povedenou i díky velmi pěknému slunečnému počasí.

Komentáře