Elektrické lokomotivy řady 162,163, 163.2


Vznik
Elektrická stejnosměrná lokomotiva II. generace vznikla na základě rozhodnutí odboru lokomotivního hospodářství FMD v roce 1984. Vznikla vypuštěním střídavé části z dvousystémové lokomotivy 363 s níž je shodná v mechanické i elektrické části.
Je nejcharakterističtější představitelkou II. generace elektrických lokomotiv ŠKODA a to zejména díky unifikovanému pojezdu, regulaci výkonu i pomocných pohonů pomocí tyristorových pulsních měničů a díky elektrodynamické brzdě.

Popis
Mechanická část lokomotivy je zcela shodná s lokomotivami dvouproudovými, podvozky s dvojitým vypružením jsou plně zaměnitelné i s lokomotivami střídavými řady 263.
Rovněž elektrická část je maximálně unifikovaná s předchozím typem. Jsou použity opět cize buzené trakční motory AL 4542 FiR o výkonu 765 kW a pulsní regulace výkonu. Vždy dva trakční motory v podvozku jsou zapojeny v sérii a napájeny z jednoho dvoufázového pulsního měniče. Také výkonná elektrodynamická brzda je řízena pulsními měniči. Lokomotivy jsou vybaveny automatickým řízením rychlosti a unifikovaným stanovištěm strojvedoucího.
V roce 1985 a 1986 byla vyrobena první 20 kusová ověřovací série na kterou v roce 1991 navázala série 60 ks téměř shodných lokomotiv s maximální rychlostí zvýšenou na 140 km/h., které byly označeny řadou 162. Ke konci roku 1993 započaly u ČD u některých z nich záměny podvozků se stroji 363 za účelem zvýšení jejich rychlosti na 140 km/h. Takto bylo upraveno celkem 14 lokomotiv, které dostaly podvozky pro rychlost 120 km/h. a přeznačeno na řadu 163.2. V roce 1995 koupily ČD dalších 40 lokomotiv.

Provoz
Všechny řady zajišťují nejčastěji dopravu osobních vlaků a rychlíků, řada 163 a 163.2 je stále častěji využívána pro vedení nákladních vlaků. Lokomotivy 162 a 163 jsou nasazovány především na celém 1. koridoru od Prahy přes Olomouc do Ostravy a Žiliny na Slovensku. Jezdí také na tratích Praha – Týniště n. Orlicí, Pardubice – Jaroměř, Hranice na Moravě – Horní Lideč, dále jezdí na tratích Praha – Děčín – Chomutov, Ústí n. Labem – Nymburk – Kutná hora. Nově jsou nasazované na trati z Ostravy do Polska.

Přezdívka
Peršing – podle počátečních provozních problémů po dodávce lokomotiv. V přeneseném významu měly totiž rychlý ,,start‘‘ (rozjezd) a střední ,,dolet‘‘ (dojezd), podobně jako americké rakety Pershing, tehdy rozmisťované v Evropě.




Technické údaje

Výrobce ŠKODA Plzeň
Výrobní označení 71 E, 98 E, 99 E
Staré označení E 499.3
Nové označení 163
Rok Výroby 1984 - 1992
Počet kusů 81 - 163, 14 - 163.2, 31 - 162
Napájecí systémy 3 kV
Trvalý výkon 3 480 kW
Uspořádání pojezdu Bo‘ Bo‘
Hmotnost 85 t.
Tažná síla 285 kN, 300 kN – 163, 258 kN - 162
Délka přes nárazníky 16 800 mm
Maximální rychlost 120 km/h. - 163, 140 km/h. - 162


Komentáře