Motorová lokomotiva řady 749/751/752 ( T478.1 )


Vznik lokomotiv se datuje do poloviny šedesátých let přesněji první prototypy byli vyrobeny roku 1964 a o dva roky později následovala pětikusová ověřovací série. Tyto lokomotivy vznikly na základě požadavku náhrady parní trakce pro osobní vlaky i lehké nákladní vlaky a rychlíky na neelektrizovaných tratích. Tento požadavek vzneslo ministerstvo dopravy a proto objednalo univerzální čtyřnápravovou lokomotivu o výkonu 1500 koní a nejvyší rychlosti 100 Km/h s parním vytápěním. Byli vyrobeny dva různé prototypy jeden s elektrickým přenosem výkonu a druhý s hydrodinamický přenosem , lokomotivy se osvědčili , a proto ministerstvo dopravy rozhodlo o zastavení vývoje lokomotiv s hydrodynamickým přenosem a do roku 1971 objednalo celkem 230 kusů T478.1 a 82 lokomotiv T478.2 bez parního generátoru PG500 který byl u těchto strojů nahrazen balastem.

Popis
Lokomotivy mají skříňové uspořádání se dvěma čelními kabinami strojvedoucího. Skříň lokomotiv prošla určitým vývojem. Hladké plechy se dvěma bočnicemi u prototypů byly nahrazeny od poslední lokomotivy ověřovací série ve spodní části skříně plechy signovanými a od osmé lokomotivy - první sériové - byla dosavadní oblá čela nahrazena hranatějšími , v té době modernějšími , tvary. Od třetí série lokomotiv byly signované plechy v celé výšce bočnice. Trakční soustrojí tvoří přeplňovaný naftový motor K6 S 310 DR , trakční generátor a 4 stejnosměrné trakční motory uložené v rámu podvozku. Podvozky mají dvojkolí vedená kyvnými rameny a vypružená šroubovými pružinami. Skříň je uložena na rámech podvozků celkem osmi závěskami. Pro vytápění vlakových souprav byl použit parní generátor PG 500 ( některé lokomotivy byli rekonstruovány aby vyhovovali novému vytápění vlakových souprav a byl do nich dosazen Topný alternátor tyto lokomotivy byli přeznačeny na řadu 749 a je u nich namísto parogenerátoru dosazen topný alternátor pro elektrické vytápění vlaku. Topný alternátor je typu TA 415; jedná se o střídavý třífázový synchronní elektrický točivý stroj s vlastní ventilací. Topný alternátor je poháněn od trakčního dynama. V souvislosti s instalací topného alternátoru byl dosazen také elektronický regulátor topného alternátoru a jeho elektrický rozváděč. )

Provoz
Provozní nasazení lokomotiv by se dalo obecně charakterizovat tak, že řada 749 je využívána zejména ve vozbě osobních vlaků, spěšných vlaků a rychlíků, zatímco pracovní náplň strojů řady 751 a 751.3 spočívá ve vedení manipulačních a nákladních vlaků. Lokomotivy řady 749 se používají např. k vedení osobních vlaků s patrovými vozy na známém "Posázavském pacifiku" - trati č. 210. Posledních pár let provozu lokomotiv 749 ČD bylo poznamenáno snahou nahradit je v maximální míře motorovými vozy.

Přezdívka
Zamrač ( podle vzhledu čela lokomotivy ) Bardotka

Technické údaje

Výrobce ČKD Praha
Staré značení T478.1 ( T478.2 )
Nové značení 749/751/752
Rok výroby 1964 - 1971
Počet kusů 145
Trvalý výkon 1100 Kw
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Hmotnost 74 t
Tažná síla 176 Kn
Délka přes nárazníky 16 500 mm
Maximální rychlost 100 Km/h

Video s lokomotivou řady 749

Komentáře