Den železnice


29.9.2007 Byl pro železnici velice významný den a néli přímo svátek. Na mnoha místech Čr se konali oslavy dne železnice a nebyli by jsme to mi aby jsme tam nebyli. Tato reportáž bude trocchu netradiční dalo by se říci i dvojitá a je to dáno hlavně tím že se nám podařilo dostat na dvě místa zároveň. A svím spůsobem i na velice rozdílná místa. Ostrava a Praha to jsou ona zmiňovaná místa vzdálená od sebe přes půl republiky. Musím se přiznat že jsem měl už několiktrát možnost zůčastnit se Pražského železničního dne a abych se přiznal připadal mi takoví nemastný neslaný , o to více jsem byl nedočkaví na železniční den na ostravsku a abych se už předem přiznal byl jsem velice spokojen. Ale nebudu tedy předbíhat a vezmu to od začátku. Neskrývám že jsem se těšil stejně jako na všechny ostatní akce. Začalo to v sobotu 29.9 kdy jsem se dostal na Ostravské hlavní nádraží , odkud už mě směrové tabule a šipky dovedly na první rozcestí. Zde jsem měl na výběr buď se dát vlevo do depa kolejovích vozidel a nebo do prava do sloupové síně. Nakonec zvítězila zvědavost a tak jsem se vydal do leva , do depa kolejovích vozidel. Vylezl jsem na lávku a už z dáli bylo vidět depo a vystavovaná technika. Po úspěšném zdolání nadchodu mě už nic nedělilo od bran depa a tak nadšený z toho co jsem z dálky viděl jsem vyrazil dovnitř , hned z kraje byla točna na které byla odstavena technika z normálního deního provozu. Byli tam stroje typu 750 , 140 , 742 a ,moho dalších. Po prohlédnutí těchto strojů jsem pokračoval směle dále , jako další na řadě byl "Sergej" neboli podle starého značení lokomotiva řady T679.1529 která byla v originálním historickém nátěru a byla přístupná veřejnosti, kdo chtěl mohl se podívat dovnitř a mnoho lidí toho využívalo a opravdu mnoho dětí které pak vytrubovali houkačkou tony do okolí. Jako další exponát byla lokomotiva Slovenských drah řada 183 030 - 6 , vystavený exponát měl na boku logo ZSSk Cargo. Hned za nimi stála odstavená lokomotiva řady 363 015 - 9 která byla v reklamním nátěru čd Cargo. Hned za ní byla odstavena střídavá rychlíková lokomotiva českých drah a o kousek dál zajímavější exponát ze Slovenská a to duální rychlíková a těžká nákladní lokomotiva pro tratě s velkými stoupání a to řada 131 020 - 0 která byla opravdovím překvapením , pro mě z Prahy to bylo opravdu něco co jsem doposud ještě neviděl. Dále zde byla mechanizace pro odstraňování závějí sněhu z kolejí také vozidlo "dráteníků" a vysokozdvižná plošina , a také zde byly ještě zastoupeny řady 749 a 742 a dvojice "žehliček" neboli lokomotiv řady 111 007 - 1 a to bylo z lokomotivního depa vše. Po absolvování celého kolečka jsem se vydal zpět k rozcrstníku abych se následně vydal do sloupové síně, ještě před vchodem byla miniaturní železnice v měřítku 1:8 na které se bylo možné nechat povozit. Po schlédnutí této železnice jsem se vydal do sloupové síně ve které byla taktéž miniaturní železnice ale také zde byli historické předměty týkající se železnice např. historické jízdenky , plány železniční stanice Ostrava hlavní nádraží a také historické fotografie této stanice a mnoho dalšího. Když jsem měl vše prohlédnuté opustil jsem budovu ve které byla výstava, a objevil jsem se před budovou kde jsem spozoroval na tramvajové smyčce spozoroval historickou tramvaj typu T1 která se také podílela na železničním dnu a jezdila na okružné lince po městě. Po jejím odjezdu jsem pokračoval na první nástupiště kde už byla připravena parní lokomotiva v čele zvláštního vlaku směrem na Bohumín , v čele zvláštního vlaku byla lokomotiva řady 423 041 . Za lokomotivou byli řazeny klasické vagony "dřeváky" ale také standartní vagony čd , a bylo to z důvodu velikého vytížení vlaku.
Ale tento zvláštní vlak zde nebyl sám na 2 nástupišti byl také připravená zvláštní vlak z Přerova který byl Tažen lokomotivou 464 202 "rosnička" , a který měl pravidelný odjezd chvíli po odjezdu prvního parního vlaku.

Po odjezdu obou jsem se vydal opět na tramvajovou smyčku abych zde vyčkal na příjezd zvláštní tramvaje , která po chvíli přijela a po menší pauze byla přistavena k nástupu. Historická tramvaj měla zvláštní jízdní řád a také zvláštní jízdné. Její trasa vedla do centra města a dále podél tratě do vozovny a po té zpět na hlavní nádraží , celý okruh trval cca 25 minut. Po návratu na hlavní nádraží jsem se vráti do budovy nádraží abych zjisti že za pár minut odjíždí další speciální vlak směr Bohumím , pokladní mě ujistila že vlak je zadarmo a tak jsem vesele vyrazil na nástupiště kde jsem se dozvěděl že tento vlak je tažený lokomotivou OKD taktéž po vlečkách OKD a tak jsem se déle nerozmýšlel a nastoupil. Nedlouho na to se dal vlak do pohybu a mi se vydali na vlečky OKD a po nich jsme absolvovali cestu až do Bohumína. Kde už na nás čekala další parní lokomotiva tentokrát řada Ty2 911 která byla návštěvníkem z Polska a také nám "pozovala" na první koleji. Dále za touto lokomotivou bylo Bohumínské depo kde bylo k vidění opravdu velké množství techniky od elektrické jednotky 460 072 - 2 která měla jako většina modernizovaných vlaků , vozů své jméno a to "tomáš" dále zde bylo k vidění pracovní vozítko MUV a jeho větší bratr MPV 22.11 , taktéž vozidlo dráteníků také zde byla malá posunovací lokomotiva T334 085. Dále po směru byla byla točna na které byla celá škála lokomotiv od dieselů řada 750 , také zde byl držitel rychlostního rekordu v České Republice a to jako nejrychlejší Dieslová lokomotiva řada T499 0002 taktéž zvaný jako "kyklop" a dále elektrické lokomotivy 150 021 - 4 "Banán" , od železnic Slovenské Republiky 162 008 - 7 v novém nátěru , reklamní lokomotivy řad 363 039 - 9 a 163 030 - 0 , také historická lokomotiva řady E499 004 , 230 001 - 0 zvaná "laminátka" , 111 008 - 9 "Žehlička" , 163 047 - 4 , a také zástupci Polských železnic EP09 - 046 a jako poslední v první řadě obsadila příměststká jednotka zvaná "City Elefant " neboli řada 471 024 - 0 to byli koleje blíže točně , další řadu obsadili taktéž Polští navštěvníci a to EP05 - 23 a EP07 - 1005. To bylo ze železniční techniky vše co stálo za to vidět ale nebylo to vše co si pro nás připravili dráhy byla zde dále k vidění práce hasičů. Osobně bych letošníc ročník označil jako velice povedený a to zvláště díky nádhernému vyročí 160 Let železnice na Ostravsku. A tímto bych také chtěl popřát železnici do dalších let více úspěchu a aby nadále pokračovala ve zlepšování svích služeb.


Komentáře