![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg3YxlqE2RPzdDaXcLJaRbAbkyU-kNxpeJnPX2_jgaaaaaMS74DHeW5wOglaKLpUfHJ4y00dnurwz0dWqOfYzPR-yUnr8gvIfmRQpvGMdQ519eR-5hhfdx9A6mvbEw1nwSMkuw48VNdE3M/s320/100_5967.jpg)
Vznik
Elektrická dvousystémová lokomotiva II. generace byla vyvíjena na základě zadání federálního ministerstva dopravy z roku 1976. Požadavek zněl na čtyřnápravové uspořádání, výkon 3 000 kW, použití pulsní regulace (tyristory), maximální unifikace s dosud dodávanými lokomotivami a i budoucími odvozenými typy (jako jsou 163, 263).
Popis
Lokomotiva má dva dvounápravové podvozky, v nich umístěné stejnosměrné cize buzené trakční motory (AL 4562 FiR), které jsou uloženy na pevno a přenos kroutícího momentu zalištuje kloubová spojka. Přívod proudu zalištují dva polopantografy. Regulace výkonu je pulsní (tyristorová), při jízdě na stejnosměrném systému je napájení přímé, přes sběrače, hlavní vypínač a ochrany. Na střídavém systému prochází proud nejprve přes trakční transformátor a dvoumůstkový usměrňovač. Motory pomocných pohonů se napájí a regulují pulsními měniči Unipuls.
Lokomotiva je vybavena elektrodynamickou odporovou brzdou, pneumatickou přímočinou brzdou, elektricky řízenou samočinnou brzdou DAKO a ruční brzdou.
Řízení lokomotivy je vybaveno automatickým regulátorem rychlosti, ale i ručním řízením, dále je stanoviště vybaveno diagnostickým systémem a klimatizací.
V roce 1993 a 2000 byly zahájeny rekonstrukce řady 363 za účelem zvýšení rychlosti na 140 km/h a přeznačením na řadu 362. Podstatou této rekonstrukce je záměna podvozků se stroji 162, jež mají sníženou rychlost na 120 km/h. a jsou přeznačeny na řadu 163.2.
Jejím triumfem je to, že v době svého vzniku se jednalo o vůbec první dvousystémové vozidlo na světě s regulací tyristorovými puslními měniči.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhdxVKN88a2VUgRuBKYLW15aiknsPIEirohijIzjcUGUXF5KNXzi-ca1ZySBMAq_N_42zc-IZoVVORGf17ZYlamKxiJZrVDCme8f3ON5o6mkNdUlPviBRXZqZSDSEvWp8eqOHPRW5txu0M/s320/100_3572.jpg)
Provoz
Řada 363 je nejpočetnější řadou elektrických lokomotiv u ČD a jsou nasazovány v osobní i nákladní dopravě, na tratích se stykem obou proudových soustav a jejich prodloužených ramenech.
Řada 362 je určena pro vozbu vlaků vyšší kategorie na koridorové trati Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav.
Přezdívka
Eso – podle původního označení písmeny ES
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEilpoYEkWVYxHI9oJvLAzxDSoAomWa-b_hsty0A-mSOO0LF8mYGZZmEbng3YRVpraeVIGXT9tr3PCWiezg_NmjpAI6wvwqC6e5zNNNQSWA_czNDVzbU9fydCLkuMTrf9qvUEuJQcB3j0Js/s320/100_3788.jpg)
Technické údaje
Výrobce ŠKODA Plzeň
Výrobní označení 69 E
Staré označení ES 499.1
Nové označení 363
Rok Výroby 1980 – 1990
Počet kusů 116 - 363, 14 - 362
Napájecí systémy 3 kV / 25 kV 50 Hz
Trvalý výkon 3 480 kW – 3 kV / 3 080 kW - 25 kV 50 Hz
Uspořádání pojezdu Bo‘ Bo‘
Hmotnost 87 t.
Tažná síla 280 kN
Délka přes nárazníky 16 800 mm
Maximální rychlost 120 km/h. - 363, 140 km/h. - 362
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEidQw-Hw3jtnJe-DvuzA4ekco-5K4DgiJlk1Qq-GsHImegRn4cv6_R83Yd_6d8dzyqZV2WhgvJvCURCNuRL143kWMmCWVp0-oo5BZthVOCGX_8Jqjo0jvr1kx7bT40d9oCSwa2XO1Lnqk8/s320/100_5601.jpg)
Komentáře